Stan zagrożeń w internecie znajduje się obecnie na poziomie standardowym. Nie występują duże epidemie a eksperci z Kaspersky Lab nie zanotowali żadnych poważnych incydentów związanych z bezpieczeństwem. Poziom zagrożenia: 1

Tysiące europejskich kart płatniczych zablokowanych

Stefan Tanase
Kaspersky Lab Expert
Dodany 28 grudnia 2011, 10:10 CET
Tagi:

Ponad trzy tygodnie temu kilka wschodnioeuropejskich banków zaczęło powiadamiać swoich klientów, że ich karty zostały zablokowane i zostaną wymienione na nowe. Większość banków nie podało dalszych szczegółów, a w wielu przypadkach banki nie poinformowały nawet swoich klientów przed zablokowaniem ich kart.

Wszystko zaczęło się dwa tygodnie temu, gdy rumuński bank państwowy CEC Bank zablokował około 17 000 kart w następstwie incydentu naruszenia bezpieczeństwa, jaki miał miejsce w jednym z europejskich centrów obsługi płatności VISA.

Niedługo potem zareagowały inne banki. Rumuński oddział banku ING również potwierdził zablokowanie kart, które ucierpiały w wyniku incydentu naruszenia bezpieczeństwa, nie podał jednak żadnych liczb. Przedstawiciele banku twierdzą, że zablokowali kilka kart, jednak ściśle monitorują sytuację.

Kilka dni później również serbskie banki zaczęły blokować tysiące kart z powodów bezpieczeństwa. Raiffeisen Bank, Komercijalna oraz Societe Generale potwierdzają, że zostały poinformowane przez VISA o tym, że zostało złamane bezpieczeństwo kart niektórych jego klientów. Bardzo podobna sytuacja miała miejsce w Rumunii.

Według pogłosek, incydent naruszenia bezpieczeństwa miał miejsce w europejskim oddziale dostawcy elektronicznych usług płatności - Euronet Worldwide. Informacje te krążą w rumuńskich mediach biznesowych – i chociaż nie zostały potwierdzone oficjalnie, mogą tłumaczyć, dlaczego ofiarami są klienci różnych banków w różnych krajach.

Trudno ocenić, jak poważny jest omawiany incydent, ponieważ reakcja banków była bardzo różna. Niektóre banki przystąpiły do natychmiastowego zablokowania i wymiany wszystkich kart, których bezpieczeństwo zostało złamane, inne natomiast ograniczyły się do monitorowania sytuacji.

Na razie nie wiadomo, jaki jest pełny obraz sytuacji, jednak prawdopodobnie nie są to odosobnione incydenty. Co więcej, przypadki te mogą stanowić zaledwie wierzchołek góry lodowej. W związku z tym jeżeli otrzymałeś podobne powiadomienie ze swojego banku, skontaktuj się z nami, szczególnie gdy sytuacja miała miejsce poza Serbią i Rumunią.

Poniżej zamieszczamy trzy podstawowe wskazówki, jak nie paść ofiarą oszustwa dotyczącego kart kredytowych:

  1. Sprawdzaj wyciągi z konta bankowego tak często jak to możliwe. Upewnij się, że wszystkie widniejące tam płatności zostały rzeczywiście dokonane przez ciebie. Jeżeli jakaś transakcja wzbudzi twoje podejrzenie, natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem.
  2. Jeżeli twój bank oferuje klientom powiadamianie SMS o transakcjach, włącz je. W niektórych bankach można korzystać z takiej opcji bezpłatnie, w innych za opłatą. W obu przypadkach, warto. Dzięki temu będziesz otrzymywał natychmiastowe powiadomienia o płatnościach dokonywanych przy użyciu twoich kart.
  3. Większość pieniędzy przechowuj na koncie, do którego nie masz dostępu za pomocą karty. Konieczność przelewania pieniędzy z jednego konta na drugie co tydzień lub miesiąc może stanowić pewną niedogodność, z drugiej strony może oszczędzić ci wiele kłopotów, w przypadku złamania zabezpieczenia twojej karty.