Stan zagrożeń w internecie znajduje się obecnie na poziomie standardowym. Nie występują duże epidemie a eksperci z Kaspersky Lab nie zanotowali żadnych poważnych incydentów związanych z bezpieczeństwem. Poziom zagrożenia: 1

Lata 70

Tagi:

W latach 70 wykryto wirusa Creeper w ARPANET, amerykańskiej wojskowej sieci komputerów, która stała się prekursorem współczesnego Internetu. Program ten, napisany dla popularnego wówczas systemu operacyjnego Tenex, mógł nawiązać połączenie przez modem i skopiować się do zdalnego systemu. Zainfekowane systemy wyświetlały następującą wiadomość: 'I'M THE CREEPER : CATCH ME IF YOU CAN.' (ang. Jestem CREEPER: złap mnie jeśli potrafisz).

Wkrótce został stworzony anonimowy program Reaper, którego celem było niszczenie wirusa Creeper. Reaper był wirusem: rozprzestrzeniał się do sieciowych komputerów i jeśli zlokalizował wirusa Creeper, usuwał go. Nawet osoby bezpośrednio zainteresowane nie są w stanie powiedzieć, czy Reaper był odpowiedzią na wirusa Creeper, czy też stworzyła go ta sama osoba lub osoby, które napisały wirusa Creeper, aby usunąć własne błędy.

1974

Pojawił się wirus o nazwie Rabbit: nazwa wzięła się stąd, że działanie tego wirusa ograniczało się do rozmnażania i rozprzestrzeniania do innych komputerów. Nazwa odnosiła się również do szybkości, z jaką rozmnażał się program. Zapychał system własnymi kopiami osłabiając jego działanie. Po tym, jak Rabbit rozmnożył się na zainfekowanym komputerze do pewnej liczby kopii, wirus przestawał działać.

1975

W roku 1975 pojawiła się kolejna gra, Pervading Animal, stworzona tym razem dla Univac 1108. Do dzisiaj analitycy sprzeczają się, czy był to kolejny wirus czy pierwszy Trojan.

Reguły gry były proste: gracz miał pomyśleć o pewnym zwierzęciu, a program zadawał pytania w celu zidentyfikowania go. Grę wyposażono w funkcję autokorekty. Gdy program nie potrafił odgadnąć, o jakie zwierzę chodziło, aktualizował się i wprowadzał nowe pytania. Nowa, unowocześniona wersja zastępowała starą kopiując się dodatkowo do innych katalogów. Po pewnym czasie wszystkie katalogi zawierały kopie 'Pervading Animal'. Niemożliwe, żeby chcieli tego twórcy, skoro cała kopia gry zajmowała spory obszar na dysku.

Czy był to błąd twórcy programu, czy też świadoma próba zapchania systemu? Trudno odpowiedzieć na to pytanie. W ówczesnych czasach granica między nieprawidłowo działającymi programami, a szkodliwym kodem była niejednoznaczna.

Programiści próbowali wykorzystać model Creeper-Reaper do przejęcia kontroli nad Pervading Animal: nowa wersja gry skanowała w poszukiwaniu starych wersji i niszczyła je. Problem został całkowicie rozwiązany dopiero po opublikowaniu Exec 8, nowej wersji systemu operacyjnego. Po zmodyfikowaniu systemu plików gra nie mogła się już powielać.